Često pitanje ovih dana na koje dajemo netočne ili djelomične odgovore. „Dobro sam, samo da je glava na ramenu! Dobro smo. Nije bitno što je upropašteno, uspjet ćemo sve popraviti“. Ovo su samo neke od izjava koje čujemo ovih dana, a prave emocije ostaju zarobljene u tijelu.

Strah

Strah je ogromna sila koja djeluje na sužavanje perifernih krvnih žila jer se tijelo sprema na obranu. Izoštre se sluh i vid (da opazimo neprijatelja), smanje se funkcije organa unutar trbušne i prsne šupljine, osim otkucaja srca, uspori se disanje, probava i hormonalne funkcije. Tijelo se djelomično zamrzne, ali se pod navalom adrenalina aktiviraju mišići i cijela postura se prilagodi: koljena se malo savinu, kao i kukovi, da se zaštiti područje zdjelice, ali i da se brže može potrčati ili izdržati nenadani udarac sa strane. Ramena se poviju dolje i naprijed, obuhvate skoro i glavu, kako bi se zaštitile funkcije krvotoka i disanja, ali i svi organi u glavi koji nas upozoravaju, obavještavaju, komuniciraju te razmišljanjem potiču na kvalitetnu aktivnost. 

Svega ovoga ste već bili svjesni, ali jesmo li mi samo sustav za obranu na fizičkoj razini? Naš duh je jako pogođen strahom, naročito ako se strah multiplicira i svakodnevno podražuje novim lošim informacijama. Blokada misli, loša predviđanja, bijeg od ljudi, depresija i anksioznost također aktiviraju hormonalne i posturalne promjene u tijelu koje traju – ako ne dajemo nove drugačije informacije. 

Kad se nasmijemo – promijenimo disanje, aktiviramo mišiće ne samo lica već i gornjeg dijela tijela te trbušnu prešu koja potiče rad crijeva i dodatno potiče krvotok. Osmijeh ne možete intenzivno glumiti pa je taj poticaj nedovoljan da se tijelo vrati u funkcionalno stanje. 

Što napraviti?

Čitajući ovo ili klimate glavom odobravanjem jer ste se prepoznali ili s nezadovoljstvom odbacujete samu pomisao da ste baš u toj situaciji i da vam treba pomoć, jer sami ste u stresu koji ne prepoznajete. Lako nam je shvatiti šok gubitka osoba i materijalnih dobara, ali ne znamo koliko je ostalo šoka u tijelu koje mora dalje. Tijelo ga ne može zauvijek nositi ili kompenzirati. Odustat će javljanjem simptoma ili zakazivanjem pojedinih funkcija. Hoćemo li to shvatiti kao upozorenje da smo mi najvažniji, jer bez nas niti obitelji niti materijalnih dobara neće biti?

Kako možete prepoznati, shvatiti i promijeniti svoje tjelesne reakcije na strah od zaraze, gubitak socijalnih kontakata, gubitak materijalnih dobara, radnog mjesta, života na koji ste navikli ili koji si želite?

Prije svega provjerite kako dišete. Mogućnosti su raznolike, a trbušno disanje s posljedičnim otvaranjem prsnog koša, bez podizanja ramena, je najbolja opcija. Najopasnije je kratko dahtanje, jer nedovoljna količina kisika blokira cijelo tijelo i osjećate umor, nemogućnost misli i komunikacije, javljaju se grčevi po tijelu – što otežava pokretanje.

Provjerite je li vam temperatura na dlanovima, periferiji tijela, bitno manja nego na čelu, koje je također periferija tijela, ali tu cirkulaciju čuva ona reakcija na strah. Znoje li vam se dlanovi i osjećate li neuobičajeno lupanje srca. Ako ste svjesni kucanja svog srca, znači da imate razlog da informacije koje vam srce šalje konstantno razlikujete sada i poduzmete neku aktivnost koja će pomoći. 

Možete li misliti i rješavati nekoliko problema odjednom? Vjerojatno primjećujete da morate zastati da se koncentrirate na sadašnje pitanje jer mozak procesuira samo najvažnije za preživljavanje. Ako stres traje dugo, a kod nas je to mjesecima, vaše tijelo je umorno i daje znakove koji traže pomoć. Bazično testiranje vitalnih funkcija u kratko vrijeme može pomoći.

Kako mi možemo pomoći?

Biofeedback metodom moguće je pomoći osobi da dobije informaciju, osvijesti i nauči promijeniti fiziološku aktivnost u tijelu s ciljem poboljšanja zdravlja i poticanja određenih funkcija. Mjerimo fiziološke funkcije kao što su rad srca, disanje, mišićna aktivnost, otpor kože i temperatura kože, koristeći kompjutorsku tehnologiju koja omogućava davanje istovremene povratne informacije o navedenim funkcijama. Na taj način jednostavno potičemo osobu da prema uputama fizioterapeuta promijeni disanje u korisnije, opusti mišićnu napetost područja koja su dugo vremena u disbalansu, korigira disbalans disanja i otkucaja srca, podigne perifernu temperaturu i smanji kožnu otpornost. Te promjene mijenjaju i hormonalni disbalans te omogućuju da tijelo kvalitetnije prihvati fizioterapijske tretmane, ali i savjete za samopomoć provođenjem ciljanih vježbi.

Nakon fizioterapijske procjene, koja pronalazi razloge i simptome te daje savjete, nužna je korekcija posture, osnovnog stava tijela. Pogledajte pozicije glave, ramena, zdjelice, koljena i gležnjeva i ako uočite različitosti, sigurno imate narušenu posturu.

Korekcija posture je cilj koji si svatko može ostvariti i u ova krizna i zimska vremena, kod kuće nakon fizioterapijske procjene, provedenih specijalnih manualnih tehnika oslobađanja miofascijalnih blokada (u mišićima, tetivama, fascijama, zglobnim omotačima). Povećanje pokretljivosti u smjeru koji osjećate ograničenim, i opsegu koji više ne možete realizirati, daje vam mogućnost da organi unutar sustava za pokretanje imaju bolju cirkulaciju, adekvatnu međusuradnju i čine vas sposobnijim i zadovoljnijim, kako u radu tako i životu uopće. 

Iskoristite COVID krizu, nemogućnost druženja i zimu, kako biste očuvali zdravlje i kako biste mogli reći: „dobro sam“.