Osobe preboljele COVID-19 infekciju imaju svaki svoje svjedočenje o intenzitetu, simptomima, trajanju i osjećaju koji prate istu. 

Nakon preboljele COVID-19 infekcije, kada su testiranja pokazala tri negativna nalaza, započinje post COVID vrijeme oporavka koje može trajati nekoliko dana do nekoliko mjeseci. Sam oporavak nužno je limitiran posljedicama bolesti koje se mogu očitovati u pogoršanju funkcije pluća, srca, bubrega, perifernih živaca ili u području glave. Svako od tih područja ima svoj niz simptoma koji remete svakodnevnu funkciju pa npr. čine osobu umornom, bezvoljnom, s bolovima na pojedinim mjestima.

Problemi plućne funkcije

Sam upalni proces koji se odvija u intersticijalnom dijelu pluća onemogućava kvalitetnu izmjenu plinova pa se osoba osjeća gladna zraka, konkretno kisika. U bolničkim uvjetima nadoknada kisika je udisanjem preko nosnih cjevčica ili maske. One transportiraju kisik koji jako nedostaje cijelom tijelu što onemogućava kretanje jer stvara umor. Kod kuće nakon hospitalizacije u post COVID vremenu vrlo važno je koristiti niz savjeta koji su jednostavni i učinkoviti. 

Boravak u prirodi s ograničenim opterećenjem kretanja, sjedenje na suncu ili prikladnoj sjeni okruženi zelenilom dat će najvažniji poticaj kvalitetnom disanju. Provjerite širi li se udah samo u gornji dio prsnog koša ili se slobodno spušta u donji dio i širi trbušnu šupljinu kod udaha. Osluhnite je li disanje ubrzano kao u panici ili je ugodno i sporo s poticajem da duboko udahnete kao kod ugodnog odmora. Zadatak je da, ako do sada niste naučili aktivno trbušno disanje da u miru naučite kako osloboditi donji dio prsnog koša, ali i kako ispuhati iz pluća što više zaostalih plinova koji često potiču na kašljucanje. Slobodno iskašljite nakon dubokog udaha i još dubljeg izdaha, potiskujući donji dio rebara kako bi se izbacio sav zagađeni zrak. Ne pokušavajte to raditi na silu ili puno puta jer imate šansu da vam se zavrti u glavi i da se osjećate umorno, a ne relaksirajuće.  

Vježba br. 1

Vježba disanja uz korekciju pozicije tijela

Naslonite se na okomitu površinu cijelim leđima. Potisnite lopatice natrag da se pokušaju spojiti, okrenite šake otvorenim dlanovima van tijela što više prema natrag – tako ćete otvoriti prsni koš i postaviti kralježnicu u bolju poziciju jer nastojite i glavu nasloniti zatiljkom. Ne podižite bradu u vis da se oslonite tjemenom već bradu gurnite kao ladicom prema natrag i time ćete osloboditi cirkulaciju stražnje strane glave i omogućiti dobru poziciju – i dušniku i plućima. U toj poziciji najprije nastojte nekoliko puta udahnuti u trbuh tako da se pupak izboči naprijed, a kod izdaha koji duže traje, pupak se pogurne prema kralježnici. 

Tako naslonjeni pokušajte podignuti ispružene ruke ispred tijela u zrak sve dok ne dodirnete podlogu na koju ste naslonjeni. Taj put treba biti udah, a kada spuštate ruke polagano, dulje od udaha, treba trajati izdah. Cilj je da se otvori prsni koš, potaknu plućni parenhimi, ali i okolno tkivo na pokretanje te na taj način oslobodite cijeli sustav za samostalno ugodno disanje.

Vježba br. 2

Vježba disanja preko zubne prepreke

Druga vježba je još lakša i ugodnija jer završava grljenjem koje nam u ovom vremenu tako jako nedostaje. Podignite ispružene ruke u visini ramena. Kod udaha ih povucite što više natrag također u visini ramena i jako udahnite čisti zrak. Kod izdaha, koji mora biti polagan i dugačak, možete izdisati preko zubne prepreke izgovarajući tiho SSS.. ili ZZZ.. te vraćajte ruke prema naprijed tako da zagrlite svoja ramena.

Vježba br. 3

Vježba mobilizacije

Treća vježba mobilizira jednu stranu pluća pa je odlična kada se osjećate zategnuti na toj strani prsnog koša. Zovemo je gurni-povuci. Ugodno naslonjeni cijelim leđima na okomitoj površini, desnom rukom koja je savinuta u laktu uz tijelo, krenete u pokret guranja prema naprijed čime ćete istisnuti preostali zrak iz pluća. Zatim polako udišete povlačeći šaku savinutog lakta prema natrag, kao da povlačite uže, tako da šaka završi u visini ispod desne pazušne jame. S nekoliko takvih udaha i izdaha mobilizirat ćete dobro desnu stranu, a zatim slijedi istovjetni pokušaj pokreta lijevom rukom gurni- povuci i disanja. 

Ako vam se vrti, zastanite ne zatvarajući oči, pogledajte u jednu zanimljivu točku ispred sebe i nastavite polagano spontano disati. Tako ćete spriječiti paniku tijela koja se javi zbog promjena količine kisika u tijelu. 

Važna napomena za sve osobe u post COVID fazi

Vaše tijelo se borilo sa svim tjelesnim sustavima i umorno je te mu treba mir, oporavak kroz uvođenje postupnih opterećenja, kontinuirani tretmani koji mogu potaknuti oporavak kao što su specijalne manualne tehnike osteopatije ili miofascijalne relaksacije. Često osobe nisu svjesne da je proces upale zahvatio i periferne živce i perifernu cirkulaciju pa su okrajine hladnije; osjet dodira je smanjen, a tijelu treba više energije da obavi jednostavne svakodnevne radnje obzirom da srce ima veće opterećenje transporta kisika kroz tijelo.

U području glave smušenost, glavobolje, bolnost područja sinusa, nesiguran sluh ne moraju biti samo posljedica virusne upale tog područja već i narušene posture. Pozicija tijela sa zatvorenim prsnim košem, obavijen ramenim obručem, gura glavu dolje i naprijed te stvara loše tenzije svih sustava naročito ATMa=čeljusnog zgloba. To može utjecati i na svu cirkulaciju glave, potaknuti bolove prednje strane lica – čela (sinusitis), a naročito napetosti zatiljnog područja i blokade cirkulacije glave kao cjeline. Moguće i u pojedinim područjima lijeve ili desne strane glave ili samo lica. Ako se javi gubitak funkcije pojedinih dijelova lica, kao što je otežano zatvaranje oka ili spuštanje usnog kuta pa je otežano piti tekućinu, odmah se javite obiteljskom liječniku ili na hitnu službu kako bi vas mogli uputiti specijalisti te započeti kvalitetno liječenje i brzu rehabilitaciju o kojoj možete više pročitat u našim sljedećim objavama.

Jadranka Brozd