Osobe preboljele COVID-19 infekciju borile su se sa niz simptoma koji su se očitovali u pojedinim funkcijama i dijelovima tijela.

Nakon negativnih testova, nažalost, prethodni način života često nije moguć jer tijelo manifestira veći ili manji umor. Umor može biti posljedica niza uzroka kao što su: hormonalni disbalans, prolongirani bolovi u pojedinim područjima tijela što otežava kretanje ili posljedice oštećenja živčano-mišićnih prijenosa. Postoji i jedan faktor koji je za sve zajednički, a to je oslabljena mikrocirkulacija

  • Mikrocirkulaciju osiguravaju sve krvne žile koje svojim najtanjim završecima direktno komuniciraju sa stanicama u tijelu. Svaka stanica mora imati svoju maljušnu krvnu žilu koja joj donosi hranu i koja je čisti, te odstranjuje produkte metabolizma. Upalnim procesima te male krvne žilice su ugrožene i tijelo prikazuje umor ili gubitak funkcije. Nakon bilo koje traume ili upalnog procesa, nužno je potaknuti mikrocirkulaciju. Najjednostavnije je šetati po svježem zraku, ali tijelo je umorno pa treba poštivati granice. Inače, nužno je kretati se do 2 sata dnevno u funkcionalnim aktivnostima na svježem zraku ili barem biti aktivan do 30 minuta dnevno. U post COVID vrijeme nekima je to preteška zadaća koju izbjegavaju.   

Posljedica COVID-19 infekcije može biti i značajna opstrukcija mikrocirkulacije što se očituje različitim simptomima:

  • Jedan od najboljih znakova slabe cirkulacije su hladne ruke i noge. Obzirom da cirkulacija održava tjelesnu temperaturu kod slabe cirkulacije ova manifestacija je skoro svakodnevna.
  • Ranice/čirevi na nogama: bolni i upaljeni dijelovi kože slični osipu koji se na nogama dugo zadržava i usporeno cijeli .
  • Oticanje: ako bubrezi nemaju dovoljno krvi sa urednom funkcijom, moguće je da se u rukama i nogama nakuplja tekućina što se manifestira oteklinama i zatezanjem kože.
  • Promjena boje kože: zbog nedovoljne količine kisika primjećuje se blaga promjena boje na koži, poznatu kao cijanoza. Pojavit će se modrice i mrlje koje će izgledati plavije nego uobičajeno.
  • Proširene vene: osjećaj boli i neugodnog svrbeža u nogama nakon dugog sjedenja ili stajanja. Nakon nekog vremena pojavljuju se ispupčene i plavkaste žile u blizini stopala i gležnjeva, tj. proširene vene.
  • Gubitak kose, suhoća vlasišta i slabi nokti. 
  • Probavni problemi: zbog oslabljene cirkulacije, funkcionalni procesi u tijelu moraju biti usporeni. Tako se usporava i probava pa često dolazi do zatvora i odlaganja defekacije po nekoliko dana.
  • Oslabljeni imunološki sustav: sposobnost tijela da se bori protiv virusa i bakterija može biti poprilično pogođena zbog slabe cirkulacije. Lakše ćete se razboljeti, a ranama i modricama će trebati dulje vremena da zacijele.
  • Iscrpljenost: slaba cirkulacija ograničava protok kisika i hranjivih tvari u mišiće što dovodi do osjećaja umora, nedostatka daha i bolova u mišićima.
  • Bol u prsima: na trenutke osjećaj pritiska u prsima što je znak da srce ne dobiva dovoljnu količinu krvi.
  • Visok krvni tlak: slaba cirkulacija i visok krvni tlak najčešće se javljaju kod starije populacije. Zbog suženih žila i nakupljenog kolesterola krv vrši veliku silu na krvne žile što povisuje krvni tlak, a žile gube elastičnost.
  • Nedostatak apetita: kad dobije adekvatnu količinu krvi, jetra šalje signal za osjećaj gladi u mozak.  U slučaju slabe cirkulacije taj mehanizam se ne aktivira i postupno se smanjuje količina obroka i broj obroka na dan što dovodi do gubitka težine

Kako poboljšati cirkulaciju?

Osnovni savjeti su:

1. Ne paničarite!

Uzmite vremena za sebe i pokušajte se opustiti. Obzirom da stres uvelike utječe na rad i zdravlje srca i vrlo lako može izbaciti krvotok iz ravnoteže potrebno je da se pokušate zaustaviti. Okupajte se u toploj kupki, prepustite se ugodnim mislima ili samo sjednite u zamračenu sobu i duboko dišite. Okružite se stvarima koje vam daju osjećaj ugode kao što su biljke, slike, opuštajuća glazba ili eterična ulja.

2. Dignite se i pokrenite

Ako živite sjedilačkim načinom života, vrijeme je da se pokrenete. Dnevno je dovoljno i do 30 minuta laganog hoda ili vožnje biciklom kako bi ubrzali cirkulaciju. Radite jednostavne vježbe kao što su rotacije glave, trupa ili ekstremiteta u svim smjerovima. 

3. Toplo-hladni tretman

Toplo-hladni tuš je dobar i lak način za poboljšanje cirkulacije, a možete ga primjenjivati svaki dan.

Tuširanjem u toploj vodi, krv juri do kože i hrani je kisikom, a tuširanjem u hladnijoj vodi, krv juri do unutarnjih organa koje također hrani kisikom. Malo ćete drhtati dok se ne naviknete na ovaj čudesan proces. Preporuka je da ne započnete odmah s prevelikim razlikama u temperaturi vode jer će u protivnom biti preveliki šok za organizam. Ovaj tretman kroz neko vrijeme može dramatično poboljšati cirkulaciju.

4. Četkajte tijelo, ne samo kosu

Četka s prirodnim vlaknima kojom ćete pročetkati kružnim pokretima cijelo tijelo trebala bi biti dio svakodnevne higijene. Osim što će potaknuti cirkulaciju, to je odlična metoda za podizanje osjeta ugode i nježne masaže čitavog tijela. Suho četkanje pomaže i protiv suhe kože, djeluje kao piling, smanjuje celulit, poboljšava probavu i potiče oslobađanje toksina iz tijela. Činite to svakodnevno, počnite sa stopalima, prema gornjem dijelu tijela. Obuhvatite svaki djelić kože.

5. Promijenite prehranu

Vaša prehrana trebala bi biti bogata vlaknima, a siromašna mastima. Jedite cjelovite žitarice te svježe voće i povrće. Ako je nužno, upotpunite svoju prehranu dodatnim količinama vitamina C, E i magnezija koji proširuju žile i pospješuju protok krvi.
Jedite više ribe. Zbog omega 3 masnih kiselina riba povećava razinu dobrog kolesterola (HDL) koji pročišćuje krvne žile od masnih naslaga. Pokušajte jesti svježi ananas. Enzim bromelin, koji se nalazi u ananasu, također pospješuje protok krvi.

Hrani dodajte namirnice koje potiču cirkulaciju kao češnjak, crvena paprika te začine kao što su: svježe mljeveni papar, đumbir, ljute papričice, ružmarin, kumin, klinčić cimet, kurkuma. Krvne žile i kapilare čuvaju ekstra djevičansko maslinovo ulje, crno vino, bobičasto voće, citrusno voće – bogato vitaminom C, rajčice i lubenica, bučine sjemenke, orasi.

6. Smanjite unos stimulansa

Najbolja preporuka je – smanjite unos stimulansa u svim oblicima (kava, čaj, energetski napitci  itd.) Stimulansi imaju izravan utjecaj na slabiju cirkulaciju koja je rani znak upozorenja da ste na putu prema većim i ozbiljnijim zdravstvenim problemima.
Svakako  treba naglasiti nužnost izbjegavanja nikotina u aktivnom ili pasivnom konzumiranju te alkohola u neprigodnim količinama. 

7. Važno je ne zaboraviti svakodnevno konzumirati dovoljne količine vode 

Koristite fizioterapijske postupke za poticanje mikrocirkulacije, naravno nakon cjelovite fizioterapijske procjene. Potrebno je evidentirati blokade u građi i funkciji sustava za kretanje na fascijama, mišićima, ligamentima, ponekad kostima, što sve funkcionira pod kontrolom krvožilnog sustava. Nađene blokade su posljedica „sljepljenih“ fascija, prethodnih ožiljaka s manjkom mikrocirkulacije. 

Fizioterapeuti mogu primijeniti po izboru manualne ili elektroterapijske postupke. 

Jadranka Brozd

Fizioterapijske metode

Manualne metode su tretmani rukama koje u dodiru s tijelom pronalaze, oslobađaju i vode u dobru funkciju. Osoba osjeća oslobađanje, ugodu, toplinu i postiže bolju pokretljivost i zadovoljstvo. 

Možete birati metodu osteopatije, miofascijalne relaksacije, mobilizacije zglobova ili bilo koju drugu manualnu ili blagu masažnu metodu koja radi na oslobađanju fascija. 

Danas najuspješnija elektroterapijska metoda poboljšanja mikrocirkulacije je BEMER terapija. To je elektroterapija jednostavne primjene, ugodna i sigurna za korisnika. Preko madrac aplikatora, na kojem osoba leži, stimulira se mikrocirkulacija cijelog tijela, a lokanim aplikatorima dodatno se potiče mikrocirkulacija i funkcija – prema protokolima djelovanja. Uz vrlo mali broj kontraindikacija, kao što su: povišena tjelesna temperatura i stanje nakon transplantacije organa, bez neželjenih nuspojava postiže se poboljšanje periferne mikrocirkulacije koja se može zamijetiti i toplijim okrajinama i boljom funkcijom. Osoba osjeća smanjenje umora i bolje psihofizičke funkcije. 

Ostali elektroterapijski postupci koje fizioterapeuti primjenjuju za poticanje mikrocirkulacije su različiti oblici galvanizacije, koja može biti primijenjena direktno elektrodama na koži ili uranjanjem ruku i/ili nogu u kupke.

Magnetoterapija također uz poticaj zarastanja tkiva podiže lokalno i mikrocirkulaciju. Ograničenja su u veličini elektrode koja se postavlja na ugroženi dio tijela. 

Ako imate priliku, koristite parafinske obloge ili tople kupke u bazenima. 

Jadranka Brozd

Najvažniji savjet je: NE čekajte da simptomi sami prođu jer to se na žalost neće dogoditi. Poticanjem funkcije, cirkulacije i kvalitetne prehrane može se samostalno doprinijeti poboljšanju kvalitete života i u post COVID vremenu. Najvažnije je da redovito obavljate kontrolne preglede kod specijalista i da se aktivirate uz pomoć fizioterapeuta ili obitelji.

 Zdravlje je dar za koji se ipak treba potruditi. Sretno!