Ljetna obuća je spremna, ali se i dalje nose tenisice i zatvorene cipele.

Obuća je pri ruci za dnevno mijenjanje, no jeste li pripremili stopala za nove izazove? Izlaskom iz čvršćih cipela, promijenili smo oslonac stopala o podlogu, pogotovo žene koje tijekom godine često nose cipele s podignutom petom. Time se mijenja i baza cijelog tijela i ponekad se osjećamo izazvani bolom u nekom dijelu tijela ili grčem u nogama.

Vježbe istezanja su ključne

Znate li zašto se to događa? Tijelo ne voli promjene ako mu ne olakšavaju funkciju. U jednom periodu nam je oslonac bio na drugim dijelovima tabana, a sada spuštanjem pete dolje oslonac tijela se pomiče prema natrag. Time se jače aktivira i stražnja strana nogu, a smanjuje se lumbalna zakrivljenost (u području donjeg dijela leđa) ramena se opuštaju i osjećamo se lakše i slobodnije u kretnji.

Ako je tijelo bilo u nekoj kompenzaciji, takva promjena ga tjera da se promijeni u funkciji ili kompenzacijama koje mogu aktivirati bol. Stoga je jako važno u ovom periodu uključiti razne vježbe istezanja i povećanja opsega pokreta.

Kako izabrati pravu vježbu za vas? Krenite bilo koji dio tijela istezati već naučenim načinom. Vodite pokret do granice ugode i kada dođete do barijere boli zastanite da biste se uvjerili da to nije jaka bol koja zahtijeva liječničku ili terapijsku pomoć. Ako se pokret može nastaviti još malo, to je pravi način da učinite kvalitetnu vježbu. Svaki pokret treba učiniti 10 % više od registrirane barijere, uz zadržavanje do minute kako bi se sve miofascijalne i živčane strukture restrukturirale na novu poziciju.

Ponavljate one vježbe koje ne izvodite lako jer ili ste prilagodili vježbu nekom kompenzacijom pa nema učinka ili ste adekvatnog pokreta pa nema potrebe dodatno istezati.

Ne zaboravite stopala!

Svakodnevnu higijensku njegu pranjem i utrljavanjem hidratantne kreme nadopunite masažom stopala. Trljajte kružno svaki prst posebno pa ga savinite maksimalno prema dolje i gore pojedinačno i sve prste zajedno. Istrljajte i petu i gležnjeve s obje strane, a zapešćem intenzivno trljajte i tabane. Tako ćete poboljšati elasticitet mekih tkiva (mišića, fascija, ligamenata), potaknuti cirkulaciju, a za žene najvažnije – smanjiti otekline stopala.

Zatim pokušajte šakom obuhvatiti stopalo uzdužno kao da lomite kruh, potiskujući prste što je moguće više u taban i lagano ih razmičući u stranu. Time se oslobađa taban i daje potpuno novi oslonac.

Ako primjećujete da gazite cipele više jednom stranom znači da vam gležanj nije stabilan i tijelo pada na stranu koja nije dovoljno čvrsta. Sada je vrijeme da se oslonite jednom bosom nogom, a drugu podignete gležnjem do koljena. Pokušajte se gledati u ogledalo i korigirati oslonac one strane koja pada. Ako gležanj pada prema sredini tijela, fiksirajte oslonac na vanjski prednji dio stopala i sredinu pete, ali zadržite u kontaktu dio tik do palca.

Pomoći ćete si ako aktivirate i glutealne – sjedne mišiće – naročito kada okrenete i koljeno malo van od sredine tijela. Zadržite 3 minute. To je idealna prilika da se natječete s ukućanima. Obavezno probajte s obje noge jer vam je jedna uvijek spretnija, a trebate dobar balans na obje.

Iskoristite mogućnost da vam ljetna obuća ne sprječava kontakt s podlogom. Obujte sandale, cipele ili tenisice s tankom podatnom podlogom da taban osjeti i neravnine tla. Tako ćete kroz ljeto dobiti puno stimulacije koja će vam služiti kao dobar oslonac tijelu kroz cijelu godinu. Iskoristite hodanje po pijesku, a ako imate prilike i blatu i mekoj travi jer smo u čvrstoj obući zanemarili takve podražaje. Ponovo naglašavam da nošenje klompi, „platformi“ ili nestabilnih japanki nije korisno za balans tijela jer uzrokuje bol s prednje strane potkoljenica ili ozljede stopala.

Idealno je da nakon hoda napravite zdravu kupku u rijeci ili moru jer na taj način dodatno potaknete cirkulaciju, ali i aktivaciju muskulature koja nije bila adekvatno aktivna kod hoda.

Najvažnije je da iskoristite ljeto za slobodu svojih stopala, ali i svoju slobodu u kreativnim aktivnostima koje vas raduju. Tako ćete promijeniti ne samo svoj stav tijela, već i potaknuti nove životne aktivnosti u razonodi, radu ili sportu.

Jadranka Brozd